Het is duidelijk dat 2021 als een bijzonder jaar de boeken in gaat. Wij zijn van die glas-half-vol mensen die graag positief naar dingen kijken. Vanuit die gedachte kunnen we over 2021 zeggen dat het het jaar is waarin we terug naar de basis gingen. Waarin zaken als duurzaamheid, ambacht en verantwoord kopen meer aandacht kregen. Daarom dopen we bij deze graag 2021 als hét jaar van de duurzame mode.
Transparante kledingmarkt
In de rapportage a State of Fashion werd 2019 genoemd als het jaar van wakker worden ( The year of awakening ) waarbij de cijfers lieten zien dat consumenten wereldwijd meer transparantie en sociale verantwoordelijkheid eisen van kledingmerken. 2019 maakte de weg klaar voor een Sustainable 2021!
Green washing is passé
In 2020 is het duidelijk dat green washing een slecht plan is. Het goede plan voor merken is om authentiek en transparant te zijn. De consument van 2020 is kritisch, onderzoekt de hele keten en is mondig.
Duurzame stoffen
We zien het meer en meer: kleding gemaakt van afval zoals visnetten of oude postzakken. Of, van gerecycled plastic flessen. Daarnaast komen stoffen als econyl, tencel en bamboe vaker voor. Ook zien we minder gebruikelijke varianten waar we enthousiast van worden: duurzame mode van fruitleer, brandnetels, bladeren van de ananas. Wie weet wat we nog meer gaan tegenkomen?!
Duurzaam = eerlijk
Bij duurzaamheid hoort ook een eis dat het fair is. We eisen dat onze kleding in goede omstandigheden geproduceerd is en dat de werkers een eerlijk loon verdienen. En dat zien we terug: duurzame merken zijn hier transparant over en vertellen hun sociale verhaal. En we kunnen niet anders dan dat volmondig toejuichen en het als voorbeeld stellen voor alle merken.
Duurzame fashion van 2020 in cijfers
Online fashion zoektool Lyst publiceerde onlangs het Conscious Fashion Report 2020 betreft mode & duurzaamheid. Interessant is dan ‘-(vegan leather) met 69% gegroeid is, met maar liefst 33100 maandelijkse zoekopdrachten. Ook eco-leer als term is in opkomst, terwijl (leather) oftewel normaal leer daalt in zoekopdrachten (met 3,5% jaarlijks).
Sinds november is ‘organic cotton’ met 23% gegroeid, ‘biodegradable’ met 10%, ‘recycled plastic’ met 35% en met name de recycled plastic sneakers van Adidas doen het goed met een toename van 305% in zoektermen.
Slow fashion season
We hopen dat slow, fair en duurzame mode de standaard zal zijn voor iedereen maar we beseffen dat dat moment er nog niet is. Daarom steunen wij graag Collaction’s Slow Fashion Season. Hierin gaan we gezamenlijk de uitdaging aan om drie maanden lang (of langer, als je wilt) bewuste keuzes te maken op het gebied van mode. Ga voor tweedehands, herontdek je kledingkast of koop duurzame en verantwoorde merken (zoals de prachtige voorbeelden in dit artikel). Breng met elke euro die je uitgeeft een stem uit voor de wereld die je wilt zien!